Tomos bromfietsen

Bromfietsland bij uitstek

Nederland is altijd een bromfietsland bij uitstek geweest. In de gloriedagen van de bromfiets midden jaren zestig had ruim éénderde van alle Nederlandse gezinnen een bromfiets, in totaal maar liefst 1,7 miljoen bromfietsen. Naast veel buitenlandse merken waren er niet minder dan 36 bromfietsfabrieken actief in ons kleine landje. Met het stijgen van de welvaart deed echter de auto steeds meer zijn intrede. De bromfiets werd ‘ingehaald’ door de auto waarna de ene na de andere bromfietsfabriek moest sluiten.
 

Tomos altijd vooraan

Tomos was in 1963 het eerste merk in Nederland met een goedgekeurde bromfiets met voetversnelling. Destijds een ware revolutie. In het midden van de jaren tachtig schreef Tomos opnieuw geschiedenis met de eerste bromfiets in Nederland met vijf versnellingen, een paar jaar later gevolgd door de primeur van de eerste Nederlandse bromfiets met een katalysator in de uitlaat.
 

Tomos in het hedendaagse verkeer

In het hedendaagse verkeer bestaat vaak de eerste indruk dat de moderne flitsende scootertjes het beeld bepalen. De ’bromfietsen met een plastic jas’ zijn de laatste jaren enorm populair geworden, met name steeds meer onder volwassenen. Wie echter de dagelijkse verkeersstroom iets beter bekijkt, ziet dat er zich naast dit flitsende scootergeweld nog steeds een aanzienlijk aantal gewone brom- en snorfietsen beweegt. Ten dele een bewuste keuze van jongeren die zich juist niet willen identificeren met de massa en bewust kiezen voor een eigen identiteit maar ook hier met name de sterk toenemende groep van volwassenen die voor het dagelijkse woon-werkverkeer of om boodschappen te doen een brom- of snorfiets zien als een ‘tweede auto’. Maar dan wel een super-economische, zonder parkeerproblemen, zuinig, volautomatisch en naar keuze met elektrische start. Dat alles maakt elke rit tot een feest.
 

Tomos en de toekomst

Alle Tomos brom- en snorfietsen welke nu de fabriek verlaten voldoen aan de strenge Europese typegoedkeuringseisen. Dit betekent dat dit product voor gebruik in alle bij de Europese Unie aangesloten landen goedgekeurd is. Allerlei belangrijke zaken als bijvoorbeeld de remmen, de verlichting, het slot, de middenstandaard, de claxon, het motorvermogen, de maximum snelheid en de hoeveelheid uitlaatgassen voldoen dus aan strenge Europese normen.
 

Kwaliteit en garantie

Tomos staat voor kwaliteit. Naast comfortabele voor- en achtervering is iedere Tomos brom- of snorfiets uitgerust met een tweetrapsautomatische motor welke is voorzien van een onderhoudsvrije electronische vliegwielontsteking. Bepaalde modellen hebben naast de standaard kickstart bovendien een elektrisch startsysteem, eventuele richtingaanwijzers en een gescheiden smeersysteem, waarbij benzine en olie apart getankt kunnen worden. Op alle Tomos brom- en snorfietsen die zijn voorzien van een nationale Nederlandse of een Europese typegoedkeuring, wordt een vol jaar garantie gegeven. In ieder Tomos instructieboekje staan alle verdere garantievoorwaarden omschreven.